پرینت سه بعدی چیست؟

پرینترهای سه بعدی ماشین های هوشمندی هستند که با استفاده از مواد اولیه، محصول را بر اساس مدل سه بعدی کامپیوتری می سازند. پروسه ساخت با پرینترهای سه بعدی به صورت لایه به لایه انجام می شود. لایه ها یکی پس از دیگری بر روی یکدیگر قرار می گیرند و در نهایت محصول فیزیکی تولید می شود. پرینترهای سه بعدی می توانند محصولات پلاستیکی، چوبی، فلزی، سرامیکی و … تولید کنند.
خدمات پرینتر سه بعدی حوزه های بسیار گسترده ای را در برمی گیرد که شامل: معماری و ماکت سازی، مجسمه سازی، طراحی صنعتی، ساخت جواهر، خودروسازی، هوافضا،پزشکی، تولید محصولات مصرفی، ساخت اسباب بازی و …. می باشد.

 

مزایای استفاده از خدمات پرینتر سه بعدی

1 - ارزانی و در دسترس بودن خدمات 2 - قابلیت به کارگیری و استفاده در حوزه های مختلف 3 - توانایی ایجاد قطعات پیچیده با جزئیات بالا 4 - سهولت در ایجاد قطعات (تنها با ارسال فایل قطعه در اینترنت می توانید چاپ قطعات را درخواست بدهید) 5 - پیاده سازی ایده ها و طرح های ذهنی در جهان واقعی با هزینه کم

 

خدمات پرینتر سه بعدی شامل چه مواردی می شود

خدمات پرینت سه بعدی شامل: ساخت قطعات از مدل و یا طرح های آماده در زمینه های مختلف صنعت بوده، همچنین می تواند تمامی ایده ها و طرح هایی که در ذهن انسان ها وجود را به واقعیت تبدیل نماید، خدمات پرینتر سه بعدی در حال تبدیل انسان ها به سازندگان جهان اطرافشان می باشد.

 

قیمت خدمات پرینتر سه بعدی بر چه اساس محاسبه می گردد

 

1 - جنس و حجم ماده ی پرینت شده

با توجه به تکنولوژی FDM و مواد مورد استفاده در این تکنولوژی و همچنین قیمت موادی که توسط طراح انتخاب می شود، جنس و حجم ماده یکی از پارامترهای مهم در محاسبه ی قیمت نهایی خدمات پرینتر سه بعدی محسوب می شود. متداول ترین ماده ی مورد استفاده در تکنولوژی FDM جهت پرینت قطعات، PLA می باشد.

 

2 - پیچیدگی طرح و استفاده از ساپورت

با توجه به طرح مورد نظر امکان وجود ساپورت در بسیاری از طرح ها وجود دارد. برخی از دستگاه های پرینتر سه بعدی توانایی کارکرد با دو نازل را داشته و می تواند از یک نازل مواد PVA را خارج کرده و به عنوان ساپورت در پرینت قطعه استفاده نماید. ماده PVA حلال در آب بوده و بعد از تکمیل شدن طرح به منظور حذف ساپورت می توان قطعه را با آب شست.
با توجه به بالا بودن قیمت خدمات مربوط به ساپورت PVA اکثر طراحان به ساپورت همجنس با قطعه رضایت می دهند. در این صورت تنها حجم مواد مصرفی ساپورت به حجم کل مواد مصرف شده در پرینت قطعه افزوده خواهد شد.

 

3 - مدت زمان مورد نیاز برای پرینت قطعه

این نوع بج سینه همان طور که از نامش پیداست بصورت پلاستیکی بوده و از جنس مولتی استایل ( پلاستیک شبه فلز) در رنگ های طلایی ، نقره ای ، مسی و... تهیه می شود. شیوه ی حکاکی بر روی آن به صورت لیزری بوده و بعد از حک غالبا به رنگ مشکی در می آید. این مرکز توانایی تغییر رنگ مشکی که در زیر کار بوجود آمده را دارا می باشد و بنا به سفارش مشتری می توان رنگ آن را تغییر داد. شیوه ی الصاق آن بصورت مگنتی ، سوزنی و سنجاقی می باشد. این محصول نیز از ویژگی هایی چون قیمت پایین آن و تهیه فوری برخوردار است .

تمامی این محصولات در سایزهای مختلف قابل اجرا بوده و محدودیتی وجود ندارد .